sunnuntai 8. lokakuuta 2017

Rauhallinen viikko takana

Tää mennyt viikko on ollut aika rauhallinen. Alkuviikosta mieli oli vähän muualla Suomesta kuultujen uutisten jälkeen, mutta onneksi siellä on kuitenkin positiivinen ilmapiiri ja asenne kaikilla, joten sillä voimalla mennään eteenpäin ja yritetään nauttia tästä ajasta!

Koulussa on saatu jo ensimmäinen kurssi pakettiin, kun perjantaina oli toinen ruokakulttuuri workshop. Tällä kertaa meillä oli Iso-Britannia javalmistimme reseptit Scottish Eggs ja Shortbread. Lisäksi yhdellä ryhmällä oli Suomi ja sain syödä pitkästä aikaa mokkapaloja ja mustikkakukkoa, sillä tämä ryhmä valmisti niitä.

Parista ekasta tehtävästä ollaan saatu jo arvioitakin ja hyvin on kyllä mennyt! Eri asia on sitten se, kuinka kuukauden päästä olevat kokeet tulee menemään ja pääseekö niistä läpi. Aiheena on kuitenkin liiketalousasiat ja en ole kovin vahva niissä. Sen takiahan mä oikeastaan tänne halusinkin, kun halusin oppia lisää liiketalousasioita ja onhan noita termejä saatu opeteltavaksi vaikka kuinka!

Tällä viikolla oon tehnyt vapaa-ajalla aika paljon koulutehtäviä. Meillä oli koulua tiistaina, torstaina ja perjantaina, mutta myös maanantaina, keskiviikkona ja eilen tuli tehtyä tehtäviä. Tehtävien lomassa oon sitten käynyt myös lenkillä ja joka kerta ihastun enemmän tähän Osdorp-alueeseen. Täällä on niin erinäköistä kuin keskustassa, jossa on myös kaunista, ja on paljon vettä ja puistoja. Viimeisien parin vuoden aikana oon oppinut että 19 vuotta maalla asuneena, luonto on piirtynyt syvästi mun identiteettiin ja jokaisesta uudesta paikasta etsin aina ne puistot ja hakeudun veden äärelle :D

Eilen kävin yhden puolalaisen kaverin luona ja kokkailtiin Bami Gorengia, joka on ainakin yhden nettisivun mukaan tyypillistä hollantilaiselle ruokakulttuurille. Alunperin tämä nuudeliwokki on Indonesiasta, mutta on nykyään osa hollantilaista ruokakulttuuria. Ruoasta tuli tosi hyvää ja oli tosi mukava jutella suunnitelmista ja tutustua paremmin. Lisäksi tämä puolalainen asuu Pohjois-Amsterdamissa ja päästäkseni sinne, mun piti mennä lautalla meren yli. Lauttamatka oli tosi kiva ja varsinkin illalla kun oli pimeätä ja näki Amsterdamin valot ja aaltojen kuohut, matka oli oikein mukava.

Mitään sen kummoisempaa ei ole tällä viikolla tapahtunut, oon tosiaan keskittynyt hoitamaan noita koulujuttuja pois alta, ettei tule stressi niiden suhteen. Stressistä tulikin mieleen, että täällä Damissa en ole se koko-ajan-ja-kaikesta-stressaava-kiireinen-joka-paikkaan-menijä, mikä olen Suomessa. Täällä mulla on jotenkin huoleton olo, mikä johtuu myös varmaan siitä, että koulun lisäksi mulla on kerran kuussa oleva Ambassador-koulutus ja siinä se. Jotkin vaihtarikaverit on hankkinut osa-aikaisen työn ja toiset treenaa vapaa-ajallaan, mutta mä en halua tehdä kumpaakaan :D Jotenkin ihanaa kerrankin olla se, jonka ei tarvitse juosta paikasta toiseen. Tällänen tilanne on ollut mulla viimeeksi kasiluokalla, kun ysiluokan, lukion ja kaksi ekaa amk-vuotta oon ollut vaikka missä mukana ja täyttänyt kalenterini kaikenmaailman kokouksilla, palavereilla ynnä muilla. Nyt mun kalenteri täyttyy koulutehtävien deadlinesta sekä reissuista ympäri Amsterdamia ja Alankomaita. Mä oon vaan kerran elämässä vaihtari, joten järjestöhommat ja työt odottaa mua sitten siellä Suomessa kun palaan sinne.

Kuviakaan ei ole hirveästi tullut puhelimeen otettua tällä viikolla, mutta tuossa kuitenkin muutama kuva. Ja kuka tietää, mitä keksinkään tänään iltapäivällä aikaiseksi tehdä, kun saan tuon koulutehtävän tehtyä :D Palaillaan!



Food Cultures Workshop
Sain ihania paketteja Suomesta! :)

Polkupyörä on kova sana Alankomaissa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti